Dyrektor: Marek Lewiński
Zastępca Dyrektora: Karol Bieniek
Zastępca Dyrektora: Maja Kłosowska
tel.: (22) 34-74-881, fax: (22) 34-74-883
Do zakresu działania Departamentu Funduszy Strukturalnych (DFS) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:
- współudziału w pracach dotyczących opracowywania dokumentów krajowych niezbędnych do uzyskania wsparcia funduszy strukturalnych dla edukacji oraz koordynacji prac w Ministerstwie nad przygotowaniem programów operacyjnych, w tym:
- współpracy z właściwymi departamentami i innymi ministerstwami oraz administracją oświatową, samorządem terytorialnym, środowiskiem naukowym i partnerami społecznymi,
- przygotowywania, we współpracy z ministerstwem obsługującym sprawy działu rozwój regionalny, dokumentów programowych i wnioskowanie o ich zmiany;
- współpracy z przedstawicielami Komisji Europejskiej i państw członkowskich Unii Europejskiej oraz zagranicznych instytucji i organizacji w zakresie funduszy strukturalnych – z wyłączeniem kontroli;
- realizacji zadań Instytucji Pośredniczącej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich (SPO RZL), w tym zbieranie informacji o nieprawidłowościach, przygotowanie informacji, raportów i not o nieprawidłowościach w realizacji Działań 2.1 i 2.2 SPO RZL oraz zgłaszanie ich do Instytucji Zarządzającej SPO RZL;
- realizacji zadań Instytucji Wdrażającej dla Działań 2.1 i 2.2 w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich (SPO RZL), w tym:
- współpraca z departamentami właściwymi oraz jednostkami podległymi w zakresie ostatecznego rozliczania projektów edukacyjnych w ramach SPO RZL dla projektów wybieranych w trybie pozakonkursowym,
- przechowywanie wszelkiej dokumentacji związanej z realizacją Działań 2.1 i 2.2 SPO RZL 2004-2006, w tym przekazanej w uporządkowanej formie przez beneficjentów systemowych, przez okres co najmniej 3 lat od daty zamknięcia lub częściowego zamknięcia Programu;
- koordynacji współpracy Ministerstwa w zakresie monitorowania realizacji Narodowego Planu Rozwoju na lata 2004-2006, Podstaw Wsparcia Wspólnoty, Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 – Narodowej Strategii Spójności oraz Programów Operacyjnych w obszarze oświaty i wychowania;
- koordynacji współpracy Ministerstwa z samorządami województw i urzędami wojewódzkimi w zakresie wdrażania działań w obszarze oświaty i wychowania w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych 2007-2013, komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz Regionalnych Programów Operacyjnych 2014-2020;
- koordynacji udziału przedstawicieli Ministerstwa w pracach: Komitetów i Podkomitetów, o których mowa w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2014 r. poz. 1649,
z późn. zm.[1])) oraz ustawie z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2016 r. poz. 217); - realizacji zadań Instytucji Pośredniczącej dla Priorytetu III w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 (PO KL) oraz Instytucji Pośredniczącej dla Działań 2.10, 2.13, 2.14, 2.15
w ramach Osi Priorytetowej II Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (PO WER), w tym:- przygotowywanie, we współpracy z właściwymi departamentami, rocznych Planów działania,
- przygotowanie Opisu systemu zarządzania i kontroli dla Priorytetu III PO KL oraz Opisu funkcji i procedur dla Działań PO WER, a także instrukcji wykonawczych do procesów zachodzących
w Instytucji Pośredniczącej w związku z zarządzaniem i wdrażaniem programów operacyjnych, - zapewniania środków budżetowych na finansowanie działań,
- rozliczanie, tj. weryfikacja i zatwierdzanie, wniosków o płatność
w ramach przyjętych do realizacji umów o dofinansowanie projektu lub decyzji o dofinansowaniu projektu zgodnie z przyjętymi procedurami, - monitorowanie postępów realizacji umów o dofinansowanie projektów oraz decyzji o dofinansowaniu projektu, w tym prowadzenie elektronicznego systemu monitorowania realizacji działań,
- przekazywanie niezbędnych informacji o procedurach i weryfikacjach prowadzonych w związku z rozliczaniem wydatków, w szczególności dla potrzeb certyfikacji,
- przygotowywanie i przekazywanie do Instytucji Zarządzających sprawozdań z realizacji działań,
- prowadzenie ewaluacji działań zgodnie z procedurami określonymi przez Instytucje Zarządzające,
- odzyskiwania kwot podlegających zwrotowi,
- prowadzenie działań informacyjnych i promocyjnych w ramach programów operacyjnych zgodnie z właściwymi wytycznymi,
- realizacja działań w ramach Pomocy Technicznej PO KL oraz Pomocy Technicznej PO WER,
- przechowywanie dokumentów dotyczących projektów, wydatków, kontroli i audytów wymaganych do zapewnienia właściwej ścieżki audytu,
- obsługa systemów informatycznych wspierających procesy związane z wdrażaniem funduszy strukturalnych (w tym pełnienie roli administratora merytorycznego KSI SIMIK 2007-2014 oraz SL 2014),
- opracowywanie rocznej i wieloletniej prognozy wydatków i przekazywanie ich do Instytucji Zarządzającej PO KL,
- przygotowywanie poświadczeń i deklaracji wydatków za dany okres rozliczeniowy i przekazywanie ich do Instytucji Zarządzającej PO KL celem zatwierdzenia,
- sprawowanie nadzoru nad Instytucją Pośredniczącą II stopnia dla Priorytetu III PO KL, której funkcję sprawuje Ośrodek Rozwoju Edukacji,
- przygotowywanie, we współpracy z właściwymi departamentami, regulaminów konkursów dla PO WER,
- dokonywanie wyboru projektów, przygotowywanie dokumentów dotyczących zawierania umów, decyzji i porozumień oraz ich aneksowania lub rozwiązywania w ramach PO WER,
- wykonywanie obowiązków dotyczących procedury odwoławczej w zakresie projektów złożonych w odpowiedzi na konkursy ogłoszone w ramach PO WER,
- monitorowanie postępów w realizacji PO WER, w tym przygotowywanie prognoz wydatków;
- projektowania, analizy i kontroli bieżącego wydatkowania środków z Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna na lata 2014-2020 na wynagrodzenia i nagrody pracowników, zajmujących się obsługą programów operacyjnych współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej oraz rozliczania środków Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna w postaci wniosków o płatność;
- nadzoru merytorycznego nad realizacją w Polsce programu Erasmus+ (2014-2020) oraz programów „Uczenie się przez całe życie” i „Młodzież w działaniu” (2007-2013);
- udziału w posiedzeniach komitetu programu Erasmus+;
- Krajowego Centrum EUROPASS;
- Rady Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji;
- udzielania dotacji dla Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji
na administrowanie przez nią programem Erasmus+ i innymi programami edukacyjnymi UE; - koordynowania działań w zakresie projektu europejskiego EURODESK.
[1] Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2015 r. poz. 349, 1240, 1358 i 1890.