tel.: (22) 34-74-141, fax: (22) 628-81-36
Dyrektor: Katarzyna Koszewska
Zastępca Dyrektora: Anna Dakowicz-Nawrocka
Do zakresu działania Departamentu Kształcenia Ogólnego (DKO) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:
- funkcjonowania publicznych i niepublicznych, z wyłączeniem integracyjnych i specjalnych:
a. przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego,
b. szkół podstawowych, gimnazjów i liceów ogólnokształcących;
2. kształcenia ogólnego w szkołach ponadgimnazjalnych dla młodzieży;
2 a. upowszechniania i ochrony praw człowieka;
3. obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;
4. obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;
5. współpracy z Departamentem Współpracy z Samorządem Terytorialnym w zakresie dotowania szkół i placówek, które nie są prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego;
5a. dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dla niepublicznego przedszkola lub innej formy wychowania przedszkolnego.
6. warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych;
7. funkcjonowania społecznych organów w szkołach i placówkach;
8. organizacji roku szkolnego;
9. organizacji kształcenia mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługujących się językiem regionalnym;
10. organizacji nauczania religii i etyki w przedszkolach i szkołach;
11. oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów;
12. standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w zakresie kształcenia ogólnego;
13. funkcjonowania systemu zewnętrznego oceniania w zakresie kształcenia ogólnego;
14. przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów, w tym egzaminu maturalnego, z wyłączeniem egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe oraz egzaminów eksternistycznych;
15. nadzoru nad Centralną Komisją Egzaminacyjną, z wyłączeniem egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;
16. okręgowych komisji egzaminacyjnych, w szczególności w zakresie ich tworzenia oraz określania sposobu i trybu przeprowadzania konkursu na stanowisko dyrektora;
17. legalizacji świadectw dojrzałości i zaświadczeń wydawanych przez okręgowe komisje egzaminacyjne;
18. projektowania systemu nadzoru pedagogicznego, w tym ustalania szczegółowych zasad jego sprawowania oraz ich upowszechnianie;
19. nadzorowania i koordynowania wykonywania nadzoru pedagogicznego na terenie kraju oraz nadzorowania działalności kuratorów oświaty w tym zakresie, w szczególności poprzez:
a. przygotowywanie, we współpracy z właściwymi departamentami, podstawowych kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa, w szczególności zadań dotyczących nadzoru pedagogicznego,
b. koordynowanie spraw dotyczących opracowywania projektów arkuszy do przeprowadzania przez kuratorów oświaty kontroli w zakresie zgodności działalności szkół i placówek z przepisami prawa,
c. opiniowanie projektu planu kontroli zewnętrznych prowadzonych przez Ministerstwo w części dotyczącej kuratorów oświaty,
d. opracowywanie i analizę, we współpracy z właściwymi departamentami, wyników kontroli sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratorów oświaty oraz przestrzegania przepisów obowiązujących w tym zakresie,
e. przedstawianie wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru,
f. akceptowanie celowości przygotowywania projektów pism kierowanych do kuratorów oświaty, z wyłączeniem pism w sprawach indywidualnych,
g. organizowanie, we współpracy z właściwymi departamentami, narad, szkoleń i konferencji dla kuratorów oświaty oraz innych pracowników kuratoriów oświaty;
20. kontroli, we współpracy z właściwymi departamentami, sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratorów oświaty;
21. ustalania organizacji nadzoru pedagogicznego nad szkołami, zespołami szkół i szkolnymi punktami konsultacyjnymi przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej;
22. kontroli sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, w stosunku do dyrektorów szkół i kierowników szkolnych punktów konsultacyjnych;
23. nadzoru pedagogicznego nad Ośrodkiem Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą;
24. nadzoru pedagogicznego nad Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie;
25. organizacji kuratoriów oświaty;
26. współpracy z wojewodami w wyłanianiu w drodze konkursów kandydatów na stanowiska kuratorów oświaty, a także powoływaniem na stanowiska kuratorów i wicekuratorów oraz odwoływaniem z nich;
27. rozwiązań systemowych w zakresie kształcenia nauczycieli i ich upowszechnianie;
28. założeń organizacyjnych, programowych oraz zasad kształcenia nauczycieli, w tym określania standardów kształcenia nauczycieli w zakładach kształcenia nauczycieli;
29. potrzeb kadrowych oświaty oraz rozmiarów i kierunków kształcenia nauczycieli, w tym:
a. kształcenia nauczycieli w kolegiach nauczycielskich i nauczycielskich kolegiach języków obcych,
b. zapotrzebowania na nauczycieli określonych specjalności;
30. realizacji programów międzynarodowych w zakresie kształcenia nauczycieli, w tym współpracy z instytucjami zagranicznymi oraz
z ambasadami w zakresie kształcenia nauczycieli oraz w sprawach nauczycielskich kolegiów języków obcych;
31. kwalifikacji wymaganych od nauczycieli;
32. tworzenia, przekształcania i likwidowania zakładów kształcenia nauczycieli, specjalności i systemów kształcenia w zakładach kształcenia nauczycieli;
33. nadzoru pedagogicznego nad zakładami kształcenia nauczycieli;
34. kursów kwalifikacyjnych dla nauczycieli;
35. współpracy z centralnymi placówkami doskonalenia nauczycieli w zakresie realizacji zadań związanych z kształceniem nauczycieli;
36. realizacji przez szkoły wyższe i inne podmioty programów kształcenia nauczycieli;
37. programów kształcenia nauczycieli realizowanych przez podmioty spoza sektora finansów publicznych;
38. uznawania nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego – nauczyciel oraz systemu informacji o rynku wewnętrznym (IMI);
39. potwierdzania uzyskanych w Polsce kwalifikacji do wykonywania zawodu nauczyciela osobom ubiegającym się o pracę w tym zawodzie poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej;
40. rozwiązań systemowych w zakresie doskonalenia nauczycieli i ich upowszechnianie;
41. realizacji programów międzynarodowych w zakresie doskonalenia nauczycieli, w tym współpracy z instytucjami zagranicznymi oraz z ambasadami w zakresie doskonalenia nauczycieli, a także udziału w realizacji ogólnopolskich programów doskonalenia nauczycieli języków obcych;
42. doradztwa metodycznego dla nauczycieli;
43. systemu akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli;
44. współpracy z centralnymi placówkami doskonalenia nauczycieli w zakresie realizacji zadań związanych z doskonaleniem nauczycieli;
45. realizacji przez szkoły wyższe i inne podmioty programów doskonalenia nauczycieli;
46. programów doskonalenia nauczycieli realizowanych przez podmioty spoza sektora finansów publicznych;
47. zasad wykorzystywania środków na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli;
48. wykorzystywania środków na realizację ogólnokrajowych zadań w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli szkół i placówek prowadzonych przez Ministra;
49. organizacji i zasad działania placówek doskonalenia nauczycieli;
50. funkcjonowania bibliotek pedagogicznych;
51. nadzoru nad Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie, we współpracy z Departamentem Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w zakresie zadań realizowanych w obszarze kształcenia zawodowego i ustawicznego oraz doradztwa zawodowego, z zastrzeżeniem pkt 24;
52. nadzoru nad czynnościami podejmowanymi w postępowaniu o nadanie nauczycielom stopnia awansu zawodowego przez kuratorów oświaty i powołane przez nich komisje kwalifikacyjne;
53. prowadzenia listy ekspertów do spraw awansu zawodowego nauczycieli oraz zasad wpisywania na listę i skreślania z niej;
54. wykonywania zadań organu wyższego stopnia, w rozumieniu ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, w stosunku do kuratorów oświaty w sprawach dotyczących:
a. nadawania nauczycielom stopni awansu zawodowego,
b. sprawowania przez kuratora oświaty nadzoru nad czynnościami podejmowanymi w postępowaniu o nadanie nauczycielom stopnia awansu zawodowego przez organy prowadzące szkoły (placówki) i komisje egzaminacyjne,
c. sprawowania przez kuratora oświaty nadzoru nad czynnościami podejmowanymi w postępowaniu o nadanie nauczycielom stopnia awansu zawodowego przez dyrektorów szkół i powołane przez nich komisje kwalifikacyjne;
55. wydawania przez Ministra aktów nadania nauczycielom stopni awansu zawodowego;
56. organizacji w Ministerstwie sesji kwalifikacyjnej i egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans oraz obsługi administracyjno-biurowej prac komisji;
57. realizacji wniosków o przyznanie nagród Ministra dla nauczycieli za osiągnięcia dydaktyczne i wychowawcze;
58. realizacji wniosków o nadanie orderów, odznaczeń państwowych i Medalu Komisji Edukacji Narodowej dla nauczycieli i innych osób za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania;
59. realizacji wniosków o nadanie tytułu honorowego profesora oświaty;
60. obsługi administracyjno-biurowej Kapituły do Spraw Profesorów Oświaty.